Annat

Här under kan ni läsa om medlemmars nya och gamla projekt. Avdelningen uppdateras kontinuerligt.

——————————————————-

Bubblans husvagn renoverad.

 

 

 

 

 

 

 

Martins bubbla har en tillhörande husvagn. En klenod som behövde en ny dörrkarm. Ett perfekt vinterprojekt i garaget 2011.

 

 

 

 

Här fixas bättre infästning av gångjärnen. Klicka på bilderna för att få se dem stora.

——————————————————-

Andra etappen avklarad

Mål 3 Sänka för rätt stuk.
Hösten kom och jag parkerade bubblan för vintern. Hittade en framvagn på blocket med sänkningssatser, dock inte kortad som det va tänkt från början. Monterade framvagnen utan större besvär. Sedan va det bakdelen som skulle ner på backen. Det slutade med två ytter hack, så blev jag nöjd. Tanken är att köra med originalfälg och Saab reservhjul fram, breddade plåtfälgar bak. Tills man tycker att man har råd med EMPI 5-SPOKE.
Mycket bilder är borta, så detta är vad jag har skrapat fram från sänkningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Framvagns jobb

 

 

 

 

 

 

 

 

Sänkta framkofångarfästen.

——————————————————-

Johannas bubbla fick nytt liv.

Johanna och hennes pappa var och hämtade bubblan i Lidköping den 2 april 2010. Hon hittade den i en annons på forumet MeanBugs.

Bilen var inte så rostig påstod annonsören. Men det visade sig inte stämma. Här är ett exempel: rosthål där batteriet ska stå.

Johanna hittade också ett musbo bakom en plåt.

Här har Johanna slipat bort rosten på tanken, för att sedan måla den med rostfärg och sprayade den svart.

Här hjälper Johannas farfar till. Han jobbade med bubblor som ung. Han tyckte att det var otroligt att den startade efter så många år. Johanna tyckte dock att den var lite seg, efter att ha stått stilla och vilat sig i  23 år.

Byta olja! Efter att ha lagat all rost, bytt allt som har med bromsarna att göra och fixat lite med tuta och el, så gick den igenom besiktningen i början av Juni 2010. Vill ni se mer av resultatet får ni besöka någon av träffarna som Bussar och bubblor besöker.

——————————————————-

Inför första besiktningen.

Efter inköpsresan till Gottland började Johan med att rensa ur bubbla på gammal sand och annan bröte. Sedan tvättade han av dörrsidor och mattor. Plattan såg okej ut så den fick sig en slipning och lite rostskydd plus ett lager med POR 15 black Glossy black coating.
Efter det så började Johan med bromsarna – nya rör, slangar, cylindrar och backar. Allt gick som en dans, förutom avluftingen som tog lite mer tid än vad han räknat med.
Sen rättades lite elfel till och nya lampor installerades. Därefter bar det av till bilprovningen där de sa att hans kolmonoxidhalt var för hög och att ljusbilden var för svag.

Johan begav sig hem igen för att skruva ytterligare och snart var problemen lösta och sommaren var räddad.

Rostskydd, har ingen bild efter jag lackat svart så denna får duga.

Kul med välbevarad originalklädsel!

Limmar dörrsidor.

Nya bromsrör och slangar.

Gammal slangarna, inte mycket bromsvätska som kan komma igenom här inte!

——————————————————-

Fröken Babylon mot nya höjder.

Ärligt talat så mådde inte fröken Babylon så bra under sensommaren 2009. Och inför vårens besiktning är det många saker som måste styras upp. Bland annat ska rosten bort från bottenplattan och startmotorn måste göras driftsäker.

Kofångare och fälgarna har målats vita och navkapslarna som jag fick i 25-års present sitter nu på plats. Har även införskaffat hawaii-blommor som ska ligga i framrutan. Nu är det nästan bara ett takräcke som saknas.

Här tectylas underredet på bussen.

——————————————————-

Operation hämta CMP436.

Äventyret började den 17 mars 2010. Då medlemmarna Carl och Johan begav sig till Gotland för att hämta en blå skönhet. Bilder från renoveringen kommer att läggas upp allt eftersom.

På väg mot Gotland.

På färjan hem från Gotland.

Carl och Johan.

——————————————————-

Historien om Martins farfars bubbla.

1988 satte Martin in min farfars gamla folkvagn i en lada och 2006 plockade han fram den igen. Med traktorns hjälp gick det att dra ut den lilla bilen.
Och det fanns mycket på bilen som behövde åtgärdas.
En och annan granne stod och kikade på den stora premiären när Martin startade upp bilen första gången på över 20 år. Det var på bilens 40 årsdag.
Bubblan lackades med originalfärgen Lotusvit både ute och inne.
Vill ni läsa mer om Martins projekt, besök hans hemsida http://farfarsbubbla.webs.com/

——————————————————-

Annonser